» Sociální revue

Efektivní systém financování sociálních služeb

Aktuálně narůstají oprávněné  obavy,  jakým  způsobem  budou dále  sociální  služby   financovány,  neboť neexistují  žádné  záruky dotací ani  grantů. V  jiné  situaci  jsou  příspěvkové  organizace,  které  mají  jistotu získání prostředků z  rozpočtu  svého  zřizovatele,  ale   chybí  zde  záruka  výše prostředků.


Změnu  by  měl  přinést nový   návrh o přidělování  dotací pro jednotlivé poskytovatele sociálních služeb. Prozatím  o tomto rozhoduje  Ministerstvo práce a sociálních věcí a podílí  se také na  finanční kontrole využití poskytnutých dotací,  avšak  nemá  šanci znát  skutečné  potřeby  krajů (regionů).  Od  1.1. 2012 by  se   měl plně  na  rozdělování  prostředků  podílet krajský úřad,  který  má  zákonnou  povinnost tento  stav monitorovat a  vyhodnocovat a  v  režimu "nultého ročníku" aplikovat do  terénu (střednědobé  plány sociálních  služeb).

Má-li  být  nastaven efektivní  systém  financování sociálních  služeb,  je   nutné,   aby   zahrnoval standardizované financování sociálních  služeb bez rozlišování  právní formy  poskytovatele,  určoval  zdroje financování,  tj. jasné  vymezení,  co bude  hradit stát, co  obce a musí  také  zahrnovat, jaké  zdroje poskytne  systém pojištění (samostatné zdravotně sociální pojištění)  a v neposlední  řadě musí zahrnovat spoluúčast klienta,  která  bude   dána obecně  závazným  předpisem.  Nezbytně  je   nutné zavést měření  jednotek  výkonu a nákladovosti,  což  se  promítne  do reálných  kalkulací ceny sociálních služeb. Otázkou  však  zůstává,  jak těsné má  být propojení financování sociálních služeb s financováním zdravotní a ošetřovatelské péče poskytované v zařízeních sociální péče.

Je  nutné více   využívat   možnosti zákona č. 120/2000 Sb. o obcích v platném znění, který umožňuje sdružování   finančních  prostředků. Obec   by   měla   na svém území podporovat  ty  subjekty (myšleno poskytovatele), kteří prokáží přínos pro občany v dané obci,  ale   musí  být nutně  přihlíženo, zda tyto subjekty využívají veškeré možnosti financování dané rozpočtovými pravidly republiky a územních celků. Obec by   měla sledovat, zda podpořené subjekty  poskytující  sociální  služby  hospodaří efektivně se svěřenými prostředky a také, zda plní své poslání v souladu s obecně závaznými předpisy. Ze   strany poskytovatelů  je     nutné,  aby  byl sledován  masivní  filantropický rozvoj „velkých a   středních  podniků“,  protože prostředky jdoucí z obecně   zmíněných  subjektů,   jsou nemalým finančním  zdrojem,  putujícím   přímo  do  sociálních  služeb.  

Ve  výše   uvedených  souvislostech  bych si   ještě   dovolila   zmínit  zákon,  který „popisuje“ poskytování regionální podpory. Zákon  č. 248/2000 Sb.,  je jediným  normativním aktem, který  definuje pojem „region“. Seznamuje nás s oblastmi, které  jsou  v rámci  regionálního  rozvoje  podporovány, definuje programové dokumenty vypracovávané na celostátní a krajské úrovni a především střednědobý  dokument, který je   strategií regionálního rozvoje na období 3 - 7 let, který, mimo jiné, formuluje přístup státu k podpoře regionálního rozvoje. Nepopisuje přesné  nástroje a  postupy,  ale poskytuje potřebná východiska a stanovuje rozvojové cíle a zásady pro vypracování regionálních programů rozvoje  a v neposlední  řadě stanovuje  zaměření státní podpory regionálního rozvoje.

Municipalitu především  zajímají  prostředky,  které  mohou  pomoci  rozvoji sociálních  služeb, o  čemž    pojednává   §10) finanční podpora rozvoje územního obvodu kraje. Podstatné  je, že v dikci  tohoto paragrafu se mohou  v krajském rozpočtu vyčleňovat finanční prostředky na uskutečňování programu rozvoje územního obvodu v rozsahu, který schválí zastupitelstvo kraje a   má tedy   možnost k tomuto účelu  zřídit „krajský“  peněžní fond. V této  souvislosti  upozorňuji na §3, písm. g)   kde  je   jasně   definován rozvoj občanské vybavenosti (zařízení pro tělovýchovu, sport, mládež a aktivity občanů v jejich volném čase) a  rozvoj služeb s cílem uspokojování potřeb občanů v únosně dostupné vzdálenosti a  písm. h),  kde  je  samostatně  uveden  rozvoj sociálních služeb.

Tato finanční podpora představuje doplňkovou finanční výpomoc.  Příjemci mohou  být sdružení obcí nebo obce a jimi založené právnické osoby, podnikatelé a ostatní právnické osoby, které o ni požádají a předloží projekt, kterým má být realizováno opatření obsažené v programu rozvoje územního obvodu kraje. Tato finanční podpora obsažená v programu rozvoje územního obvodu kraje se poskytuje ve formě dotací a   může   být  poskytnuta obchodním společnostem a ostatním právnickým osobám na investiční rozvoj přinášející nová pracovní místa,  což  přímo  vybízí společnost  k vytváření  sociálních  podniků a  sociálních  družstev dle  modelu  přeneseného z Velké  Británie. Definice  sociálního  podnikání není  prozatím  ještě   dostatečně   legislativně  ukotvená.

 

(Autor: Lenka Žáčková)



Copyright © 2024 SPONTIS A-PRIORI
Programming FOLDINA.cz