» Sociální revue

Vyplatí se zůstat u vaší zdravotní pojišťovny? Pokud ne, do konce září ji můžete změnit

Vyplatí se zůstat u vaší zdravotní pojišťovny? Pokud ne, do konce září ji můžete změnit

Zdravotní pojišťovny již dávno nejsou bezejmenné instituce vyřizující jen úhrady za zdravotní péči. Díky nejrůznějším benefitům s nimi dnes může rodina ušetřit tisíce korun ročně a využít i řadu doplňkových služeb, které svým klientům nabízejí. V České republice momentálně působí sedm zdravotních pojišťoven. Každý, kdo má povinnost být přihlášen ke zdravotnímu pojištění, si může vybrat, u které se zaregistruje. Ze zákona má navíc nárok zdravotní pojišťovnu jednou ročně změnit.

 


Česká republika patří k zemím, kde je zdravotní pojištění povinné pro všechny s trvalým pobytem, i pro ty, kteří ho nemají, ale pracují u zaměstnavatele, jenž má sídlo na území ČR. Změnit pojišťovnu je možné pouze ve dvou termínech – k 1. lednu a 1. červenci, přičemž přihlášku je nutné podat vždy tři měsíce předem. Ti, co plánují přechod k jiné pojišťovně od 1. ledna 2022, si proto musejí podat přihlášku nejpozději do konce letošního září. „Změna pojišťovny není nic administrativně náročného, stačí ve stanoveném termínu poslat přihlášku do nové pojišťovny. ZP MV ČR umožňuje přihlásit se online, poštou nebo osobně na kterémkoliv klientském pracovišti,“ radí Hana Kadečková, tisková mluvčí druhé největší zdravotní pojišťovny v zemi – Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra ČR, a dodává: „Než si podáte přihlášku jinam, je dobré tento přechod důkladně zvážit. Rozhodně se vždy vyplatí volit stabilní a zavedenou organizaci. Předem si také zjistěte, zda má nová pojišťovna smlouvu s vašimi lékaři. Jinak byste si zadělali na řadu problémů, protože nesmluvní lékař vás tzv. „na pojišťovnu“ ošetří jen v akutních případech.“

Rozdíly mezi pojišťovnami

Před změnou zdravotní pojišťovny je dobré vědět, že přechodem jinam nedochází ke změně úhrad za zdravotní služby, které spadají pod veřejné zdravotní pojištění. Všude platí stejná výše pojistného, stejné jsou i termíny plateb a nedojde ani ke smazání dluhů či administrativní úlevě v případě základních tiskopisů. Rozdíly mezi zdravotními pojišťovnami jsou především v dostupnosti poboček, rozsahu dalších služeb, které svým pojištěncům poskytují, a v nabídce benefitů, jako jsou například finanční příspěvky na sportovní aktivity, preventivní vyšetření či nepovinná očkování.

Proč zůstat nebo přejít k ZP MV ČR

ZP MV ČR svým klientům nabízí celé spektrum finančních příspěvků z Fondu prevence– od miminek přes studenty, těhotné ženy až po seniory. Pojištěnci si mohou žádat o příspěvky až několik stovek korun ročně, například na aktivity podporující zdravý životní styl, ale též na prevenci civilizačních a onkologických onemocnění, očkování či prevenci úrazů. „Od letoška jsme Fond prevence rozšířili také o program podpory duševního zdraví, v jehož rámci je nyní možné žádat o příspěvek na vyšetření u klinického psychologa i klinického logopeda, a to jak pro děti, tak pro dospělé,“ upřesňuje Hana Kadečková. Významný je i bonusový program pro dárce krve a plazmy, speciální program příspěvků pro nastávající a čerstvé maminky či chronicky nemocné pacienty.

„Co se týče dalších výhod, naši pojištěnci mohou zdarma využít například službu Lékař na telefonu, která je dostupná nonstop. Lze se tak telefonicky poradit o správnosti postupu léčby, kontraindikaci léku nebo zdravotním stavu,“ doplňuje Hana Kadečková. Klienti této ZP mají navíc k dispozici již pátým rokem svého ombudsmana, který jako nezávislý a objektivní poradce pomáhá orientovat se v systému zdravotnictví a přispívá k hledání řešení případných problémů, které mohou v této oblasti nastat. Klienti mohou využít i elektronické komunikace s pojišťovnou či si stáhnout mobilní aplikaci ZP211 s užitečnými službami.



Copyright © 2024 SPONTIS A-PRIORI
Programming FOLDINA.cz