Zdeněk
» Sociální revue
Práce z domova podle zákoníku práce č. 262/2006 Sb.
Zákoník práce skýtá možnost pracovat z domova, avšak zaměstnavatelé dostatečně nevyužívají této zákonné možnost. jednoznačně je toto pravidlo uplatnitelné při zaměstnávání matek s malými dětmi a také handicapovaných zaměstnanců. Zákoník práce upřesňuje základní pojmy z oblasti práce z domova.
Práce z domova podle zákoníku práce č. 262/2006 Sb.
Práce z domova - homeworking – zaměstnanec pracuje na jiném trvalém místě mimo pracoviště zaměstnavatele.
Práce na dálku - teleworking – výměna pokynů i výsledků práce probíhá prostřednictvím telekomunikačního kontaktu, i když zaměstnanec v téže době nepracuje na pracovišti zaměstnavatele, ale v terénu. Tuto práci vykonávají zejména zaměstnanci, kteří zastupují firmu, popřípadě pracují u jednotlivých zákazníků mimo objekty zaměstnavatele. V tomto případě se nemusí jednat o klasickou práci z domova.
V rámci zákoníku práce je tato práce na jiném dohodnutém místě než na pracovišti zaměstnavatele definována jako „závislá práce“ v § 2 odst. 4.
"Za závislou práci, která je vykonávána ve vztahu nadřízenosti zaměstnavatele a podřízenosti zaměstnance, se považuje výlučně osobní výkon práce zaměstnance pro zaměstnavatele, podle pokynů zaměstnavatele, jeho jménem, za mzdu, plat nebo odměnu za práci, v pracovní době nebo jinak stanovené nebo dohodnuté době na pracovišti zaměstnavatele, popřípadě na jiném dohodnutém místě, na náklady zaměstnavatele a na jeho odpovědnost."
Místem mimo pracoviště zaměstnavatele může být bydliště zaměstnance, také jakékoliv jiné prostory, které lze v průběhu trvání pracovního poměru měnit, avšak jen písemným Dodatkem pracovní smlouvy. Zaměstnanec může uvést jedno či více míst, které zaměstnavatel se zaměstnancem dohodne. Je nezbytné tato místa písemně vymezit do pracovní smlouvy. Tato možnost není výlučně zajímavá jen pro zaměstnance, ale i pro zaměstnance v případě, kdy je pracoviště závadné či je pracoviště v rekonstrukci.
Podobně je možné tuto právní úpravu využít i v případě intelektuálních a kreativních zaměstnanců, kteří potřebují pro svoji pracovní činnost větší časovou volnost.
Sdílení pracovního místa je další možností, která se řídí zákoníkem práce, kdy je využívána kombinace výkonu práce na pracovišti a současně i jiném místě. V tomto případě pracuje více zaměstnanců na jednom pracovišti zaměstnavatele a míjejí se v průběhu pracovního týdne.
Pracovní doba je taktéž stanovena na 40 hodin týdně v případě pracovního úvazku 1,00, může však práci vykonávat na zkrácený pracovní úvazek. Zaměstnanec má možnost si po dohodě se zaměstnavatelem pracovní dobu rozvrhovat dle svého rozhodnutí.
Stanovení pracovních podmínek vymezuje § 224 zákoníku práce. Povinností zaměstnavatele je vytvářet podmínky, které umožňují bezpečný výkon práce. Pro tyto účely zaměstnavatel zajišťuje:
- zřízení a zlepšení zařízení pro zaměstnance (vzhled pracoviště či domácí kanceláře)
- vytváření podmínek pro uspokojování kulturních, rekreačních a tělovýchovných potřeb a zájmů zaměstnanců
- pracovní lékařskou péči
V oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci zákoník práce nepřipouští žádnou výjimku z povinností zaměstnavatele k zaměstnanci. Vzhledem k povaze práce na jiném místě než na pracovišti zaměstnavatele není objektivně možné, aby zaměstnavatel všechny uložené povinnosti beze zbytku plnil. Zaměstnavatel může navštívit místo, kde bude zaměstnanec práci vykonávat, ale jen se souhlasem zaměstnance ke vstupu do těchto míst a k provedení potřebných úkonů nutných ke splnění povinnosti. Náklady spojené se zajišťováním bezpečnosti a ochrany zdraví při práci hradí zaměstnavatel. Tyto náklady nese v plné výši zaměstnavatel - nesmějí být přenášeny přímo ani nepřímo na zaměstnance.
Pracovním úrazem je úraz, který se zaměstnanci stal v okamžiku, kdy vykonával pracovní povinnosti vyplývající z pracovního poměru a vztahuje se i na přípravu na vykonávání práce.
Negativní vymezení působnosti zákoníku práce (§317) pro zaměstnance pracující mimo pracoviště zaměstnavatele. Zákoník práce obsahuje tyto body:
- Na zaměstnance se nevztahuje úprava rozvržení pracovní doby, prostojů ani přerušení práce způsobené nepříznivými povětrnostními vlivy. Pracovník si pracovní dobu rozvrhuje sám. Délka pracovní doby je max. 40 hodin týdně.
- Při osobních překážkách v práci nepřísluší zaměstnanci náhrada mzdy nebo platu, nestanoví-li prováděcí právní předpis jinak nebo jde-li o mzdu nebo plat podle § 192
- Zaměstnanci nepřísluší mzda či plat nebo náhradní volno za práci přesčas ani náhradní volno nebo náhrada mzdy anebo příplatek za práci ve svátek.
- Zaměstnanec odpovídá za způsobenou škodu zaměstnavateli stejně, jako zaměstnanec v klasickém pracovním poměru. I kdyby mu s prací pomáhali například rodinní příslušníci, zodpovídá za způsobenou škodu zaměstnanec.
Pracovní smlouva pro práci z domova (nebo kombinaci práce z domova a práce na pracovišti zaměstnavatele) by měla obsahovat následující body:
- Určení místa nebo míst výkonu práce.
- Možnost kombinace výkonu práce na pracovišti zaměstnavatele a na jiném místě.
- Délka stanovené týdenní pracovní doby.
- Stanovení pracovních podmínek na místě, kde bude práce vykonávána.
- Definování vybavení pracovního zařízení, které může být ve vlastnictví zaměstnance a v tomto případě by měla být jasně vymezená náhrada za používání vlastního pracovního zařízení. Zařízení může být také svěřeno zaměstnavatelem. Vždy záleží na konkrétní dohodě se zaměstnancem, v jakém rozsahu budou podmínky naplněny. Je také možné sjednat finanční spoluúčast např. v případě zakoupení pracovního vybavení nebo nábytku.
- Náhrada nákladů zaměstnance za vytápění, osvětlení, telekomunikační poplatky, poplatky na energie využívané k pohonu pracovního zařízení, atd. Stanovení ceny se řídí dle platných předpisů, ale je nutné vymezit v pracovní smlouvě - spoluúčast zaměstnance podle skutečné situace.
- Podmínky BOZP a možnost kontroly dodržování zásad BOZP ze strany zaměstnavatele.