» Aktuality

MPSV NABÍZÍ FIRMÁM AUDITY, MAJÍ JIM POMOCI MOTIVOVAT ZAMĚSTNANCE

Praha 4. října (ČTK) - Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) spolu s Národním centrem pro rodinu spouští projekt zaměřený na sladění rodinného života a zaměstnání. Podniky, které se do něj zapojí, projdou za spolupráce s odborným poradcem bezplatným auditem v této oblasti. Audit jim může například pomoci lépe motivovat zaměstnance nebo snížit náklady způsobené fluktuací pracovníků. Zaměstnanci pak díky auditu mohou získat větší možnosti například v oblasti alternativních pracovních úvazků.


Zaznělo to dnes na tiskové konferenci. Projekt nazvaný Audit rodina a zaměstnání je určen všem zájemcům, kteří mají sídlo mimo Prahu. K auditu se může přihlásit firma nebo výrobní podnik, ale také nezisková organizace nebo organizace státní správy. Projekt se inspiroval v Německu a Rakousku. Zde přitom přinesl firmám výsledky například v oblasti snižování prostonaných dnů u zaměstnanců. Například u podniků, které podstoupily audit v Rakousku, se snížila průměrná nemocnost pracovníků z 12 na 4,9 dne v roce, řekla Marie Oujezdská z Národního centra pro rodinu.
S audity již mají zkušenosti první čeští zaměstnavatelé. V rámci projektu totiž proběhly dva zkušební audity. Jeden z nich se uskutečnil v Knihovně Jiřího Mahena v Brně. Se svými 158 zaměstnanci a 35 pobočkami je druhou největší knihovnou v České republice. Její ředitelka Libuše Nivnická v souvislosti s auditem zmínila, že to knihovně například snížilo fluktuaci, a to zejména u zaměstnankyň po rodičovské dovolené. Také pomohl více motivovat pracovníky za použití nefinančních benefitů.
Zaměstnancům pak projekt přinesl například možnost nastavit si začátek pružné pracovní doby, a to v odděleních, kde to je možné. Knihovna také zavedla možnost práce z domova či podstatně prodloužila zaměstnancům možnost vzít si v mimořádných situacích dlouhodobé neplacené volno. Až doposud tuto možnost měli, ale pouze po několik dnů. "Nově si zaměstnanec například při péči o staré nemocné rodiče může požádat až o tři měsíce neplaceného volna," řekla Nivnická.
S auditem má zkušenost i brněnský magistrát. "Bylo s podivem, kolik opatření (v oblasti slaďování pracovního a rodinného života) již na magistrátu fungovalo," řekla Eva Rossi z Magistrátu města Brna. Problémem ovšem podle ní bylo, že o tom mnozí lidé nevěděli. V rámci auditu se tak podařilo zakotvit prorodinné aktivity do kolektivní smlouvy.
Také vznikla specializovaná intranetová stránka, která obsahuje například informace o mateřské a rodičovské dovolené či bezplatné právní a psychologické poradenství. Magistrát se také v rámci auditu snaží udržovat kontakt s lidmi, kteří jsou na rodičovské dovoleném například tím, že organizuje setkávání s jejich pracovníky či jim nabízí různá školení. "Během jejich pobytu na dovolené se často mění legislativa a to jim umožňuje zůstat aktivními," řekla Rossi.
Projekt je naplánován na tři roky, jeho rozpočet je necelých 21 milionů korun. Z 85 procent je financován z Evropského sociálního fondu. Účastníci projektu dostanou dva certifikáty, jeden v průběhu auditu a druhý po jeho skončení.

ČTK



Copyright © 2024 SPONTIS A-PRIORI
Programming FOLDINA.cz