» Sociální revue

Návrh opatření k transformaci a sjednocení systému péče o ohrožené děti

(schválila vláda na zasedání dne 19. ledna 2009)

Zaznamenali  jsme vývoj v procesu sjednocování péče o ohrožené děti, čehož  je  důkazem schválení základních principů v Návrhu opatření k transformaci a sjednocení systému péče o ohrožené děti vládou ČR. Jde  o  průlomový návrh, který  je  veden  meziresortně s ambicí nastavit  koordinovanou koncepci  včasné  pomoci rodinám,  které  se  dostávají do  složité  sociální  situace. Jsme  tedy  na  počátku procesu sjednocování systému péče o ohrožené děti. Úkoly  vzešly z Analýzy současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti.


Orgán sociálně-právní ochrany dětí (dále jen „OSPOD“) jako činitel prevence,

podpory a pomoci bojuje  s překážkami typu:

1)      Trvalé  potýkání  se   s nedostatečnou kapacitou, čímž dochází k omezení jen na

      kontrolní a represivní řešení krizových situací. OSPOD musí  být  oporou v nouzi,  

      nikoli represivním orgánem.

2)      Není optimální podíl terénní práce s rodinou na výkonu sociálně-právní ochrany dětí z důvodu velkého množství klientů na jednoho pracovníka. Absentuje multidisciplinární spolupráce na úrovni terénu, NNO, prevence a odborníky.

3)      Není  doceněn význam preventivních opatření, spolupráce se školami, zdravotnickými zařízeními, NNO a  odborníky. Náklady  na  sanaci  rodiny  jsou  podstatně vyšší a  více  zatěžují  veřejné  rozpočty. Včasná prevence je mimo  jiné  podkladem  pro trvalou aktualizaci v rámci  monitoringu.

4)      Nezná-li zadavatel  (obec) supervizi jednotlivých  organizací, které se chovají „partnersky“,  nedokáže nastavit  koordinovanou  činnost v rámci  své působnosti a  výsledkem  často  bývají  protichůdná a neefektivní opatření. Organizace, která  nemá jasně  vymezené  nástroje  a neposkytuje zpětnou vazbu, nemusí  být  tím  nejlepším  partnerem. Žádná  organizace by  neměla  v oblasti OSPOD  působit bez odborných  garantů.

 

 

Navrhovaná „vládní“  opatření

1)      Péče a postupy  musí  být sjednoceny bez ohledu na rezortní příslušnost, s akcentem  na  rozdělení kompetencí.

2)      Multidisciplinární spolupráce spočívá ve zpracování metodiky návaznosti jednotlivých složek péče o dítě - model multidisciplinární spolupráce. Zodpovědný a klíčový pracovník je zástupce  OSPOD, který vede klienta a jeho rodinu a koordinuje spolupracující tým a koordinuje práci multidisciplinárního týmu, vede dokumentaci o rodině, sestavuje individuální plány pro rodinu (zákonného zástupce dítěte) a navrhuje podpůrná opatření, pokud klient/rodina nespolupracují.

3)      Vytvoření  sítě (garantované státem) dostupných  informací pro rodinu a dostupnost vhodné péče.

4)      Individuální plán pro každou dotčenou rodinu, který sestavuje klíčový pracovník, čímž bude poskytované efektivní  a monitorované poradenství.

5)      Komunitní plánování je  odpovídající  systém pro  plánování a sledování na úrovni obcí - propojení služeb.

6)      Klíčová  činnost: PREVENCE

7)      Právo dítěte na kontakt s rodiči - tento stav je  nutné  vnímat jako přechodný a všechna opatření zaměřit na návrat dítěte do ozdravené rodiny. Garantovat jeho právo na kontakt s rodiči, který bude pro dítě bezpečný a povede ke zdravému vývoji jeho osobnosti. Zároveň je nezbytně nutné sledovat, zda kontakt s původní rodinou není pro dítě ohrožující. Znamená to vypracování metodiky závazné pro všechny resorty na bázi Úmluvy o právech dítěte.

 

 

Legislativa a koncepční kroky

1)      Změna příslušných zákonů

2)      Změna praxe opatrovnických soudů

3)      Revize a následné sladění stávajících zákonů

4)      Nové vymezení sociální péče (např. zařazením pracovníků OSPOD mezi terénní pracovníky - nikoli mezi úředníky veřejné správy)

5)      Definovat postavení pracovníka OSPOD jako „koordinátora (manažera) sociálně-právní ochrany dětí“, který ve spolupráci s dalšími subjekty vede proces stabilizace rodiny a dítěte.

6)      Vytvoření  většího prostoru pro prevenci a předcházení ústavní výchově

7)      Zajistit systém vzdělávání a supervize v týmech i supervize případové a individuální.

8)      Standardy péče o ohrožené děti - vytvoření určité kvalitativní normy závazné pro všechny pracovníky systému péče o ohrožené děti a zakotvení práce tzv. klíčového pracovníka, který by plně odpovídal za práci s dítětem a jeho rodinou.

 

Národní akční plán

Naváže na „Národní akční plán k transformaci a sjednocení systému péče o ohrožené děti“, který bude vládě předložen do 30. června 2009. Bude obsahovat zcela konkrétní úkoly, včetně termínů pro jejich splnění.

 

Počty dětí v ústavních zařízeních

Cca 21 - 22 000 dětí

Celkový počet dětí, které jsou v ústavních zařízeních na základě rozhodnutí soudu (ústavní výchova, ochranná výchova) - 9 269 dětí (k 1. 1. 2008) - zbývající

počet dětí je v ústavních zařízeních umístěn na základě žádosti zákonných zástupců (většinou děti v zařízeních sociálních služeb).

 

Počet dětí žijících v pěstounské péči a v poručnictví

2006 - 7 149 dětí

2007 - 7 583 dětí

 

Počet pěstounských rodin

2006 - 4 845

2007 - 4 927

 

Počet dětí umístěných do péče ústavních zařízení (celkem)

2006 - 1 974

2007 - 2 195

 

 

Zdroj: www.mpsv.cz, www.noviny-mpsv.cz



Copyright © 2024 SPONTIS A-PRIORI
Programming FOLDINA.cz