» Tiskové zprávy

RAKOUSKÉ A NĚMECKÉ UMĚNÍ 2. POLOVINY 19. STOLETÍ – II. DÍL

RAKOUSKÉ A NĚMECKÉ UMĚNÍ 2. POLOVINY 19. STOLETÍ – II. DÍL

Výstava Rakouské a německé umění 2. poloviny 19. stoletíII. díl – představuje veřejnosti další vynikající soubor obrazů německého a rakouského malířství ze Sbírky umění 19. století. V prezentaci jsou mimo jiné zastoupena díla takových umělců, jako byli Friedrich von Amerling, Hans Makart, Mihály Munkácsy, Hans Canon, Franz von Lenbach, Adolph von Menzel, Gabriel Max, Wilhelm Leibl a řada dalších. Otevřená, kosmopolitní společnost druhé poloviny 19. století v zemích Rakouského císařství (od roku 1867 Rakouska-Uherska) a Německa vytvářela příznivé podmínky pro rozvoj výtvarného umění. Umělci hojně cestovali nejen za studiemi na Akademie ve Vídni, v Mnichově, Berlíně či Düsseldorfu, ale do velkých uměleckých center se stěhovali i za pracovními příležitostmi.


Umění se postupně osvobozovalo od zažitých stereotypů a stalo se otevřenou platformou, kde byla vedle již tradičních námětových okruhů hledána nová témata i nové způsoby vyjadřování.

Vystavený soubor rakouského a německého malířství se zaměřuje na figurální malbu druhé poloviny 19. století a představuje její nejrůznější polohy včetně umění portrétu. Zvláštní obliby dosáhly velké historické žánry i scény z reálného života, představující jak sociálně kritickou polohu, tak dramatické životní okamžiky; fenoménem doby se stala plátna s náměty z oblasti spiritismu a okultismu. Dobově žádaný a rozšířený historismus transponoval náměty z mondénní společnosti, oblíbená byla dostaveníčka v zahradách či setkání v bohatých interiérech. Portrét, vycházející z pozdně biedermeierovské tradice, směřoval k realistickým hodnotám. Některé práce zdůrazňovaly jeho reprezentativní a společenskou funkci, jiné byly spíše psychologickými studiemi či privátními skicami.

 

Zdroj: Národní galerie v Praze



Copyright © 2024 SPONTIS A-PRIORI
Programming FOLDINA.cz